10 szempont az elégedett dolgozóért

A munkánk során rengeteg vendéglátásban érdekelt tulajdonossal, üzletvezetővel, vezető séffel beszélgetünk, folyamatosan visszatérő panasz a minőségi munkaerő hiánya és az óriási fluktuáció. Nagyon sokszor hallunk megmagyarázhatatlan felmondásokról, amikor sok-sok együtt töltött év után minden átmenet nélkül, se szó se beszéd hagyja valaki ott a munkahelyét, de gyakoribb az olyan kilépés, amikor a munkavállaló valóban nem érezte, hogy megbecsült tagja lenne a vállalkozásnak.

Néhány étterem tulajdonos csak akkor értékeli a kiváló dolgozót, amikor a kolléga már máshol folytatja a pályafutását.

A munkaerő megtartása nagyon összetett kérdéskör, az alábbiakban 10 szempontot emelünk ki, amivel maradásra késztetheted a dolgozóidat.

1. Biztosíts méltó munkakörülményeket!

Sajnos még gyakran találkozunk azzal a szemlélettel, hogy a fogyasztótér maximalizálása érdekében a munkaterületeken és a dolgozói szociális helyiségeken szeretnének a tulajdonosok helyet spórolni. Ilyenkor persze feltesszük nekik a kérdést, hogy ők szeretnének-e egy sötét, ablaktalan lyukban dolgozni napi 10-12 órát vagy egy 1×1 méteres helyen öltözni? Korábbi cikkünkben részletesebben kifejtettük, melyek a méltó munkakörülmények alapjai.

2. Gondold át a dolgozói étkeztetést!

A koncepció kialakítása során kevesen gondolják végig: hogyan, mit és hol fog a dolgozó enni a munkaideje alatt? Az dolgozói étkezésre két lehetőség áll rendelkezésre: az üzlet biztosítja az ellátást a dolgozó számára vagy a munkavállaló maga hozza be az ebédjét. Hatékonyság és szakmai szempontból mi az első lehetőségre tesszük le a voksunkat. Hogy miért? Ahogy egy régi, tapasztalt séfismerősünk mondta: a dolgozó egye meg, amit főzött. Vagyis onnan tudja, hogy mit ad a vendégeknek, ha ő is a rendre megeszi a saját főztjét. A dolgozói étkezés biztosítása amellett, hogy vonzó „cafeteria” elemként szerepelhet a munkaajánlatban, több problémát is kiküszöböl.

10 szempont az elégedett dolgozóért a vendéglátásban
A dolgozói elégedettség sokszor apróságokon múlik.
Fotó: Kaboompics .com / Pexels 
  • Ha a dolgozó maga hozza be az ebédjét, akkor külön dolgozói hűtőt kell biztosítani, máskülönben elszaporodnak az elfelejtett, kissé már penészes sonkás szendvicsek és a félig elfogyasztott joghurtok az üzemi hűtőkben, amelyek ráadásul beazonosítatlan terméknek minősülnek egy hatósági ellenőrzés során.
  • Ha nem otthoni ételt hoz magával a munkavállaló, akkor „kiugrik” a legközelebbi kifőzdéhez. Ugye mondanunk sem kell, hogy elég szürreális látvány a munkaruhába öltözött bisztró szakácsa, ahogy a sarki gyrososnál falatozik?

Ha van rá mód, biztosíts az öltöző környékén egy kis sarkot, ahol kényelmesen lehet étkezni, egy lenyitható asztal, vagy néhány összecsukható szék is csodákat tehet, és mindenképp a dolgozói elégedettséget növeli. Gondoskodj az étel mellett az italról is, ha van víztisztító akkor könnyű dolgod van, de jó szolgálatot tehet akár egy ballonos víz is. Ha pedig mindenkinek személyre szóló kulacsot vagy bögrét ajándékozol, akkor könnyedén pályázhatsz az Év Főnöke címért.

3. Gondoskodj a munkaruháról!

A munkaruha a vendéglátóegység dolgozóinak kötelező, és biztosítása a munkáltató feladata. Egy egyszerű nadrág és póló, esetleg kötény, illetve a konyhai dolgozóknak hajvédelem már megfelelő lehet, a lényeg, hogy semmiképpen sem az utcai ruhában álljon a pulthoz a dolgozó. Azonban a dolgozói elégedettséget nagyban növeli az „egyenruha”, amely az összetartozás jelképe is. Egy igényesen hímzett kötény, az üzlet logójával megnyomott póló és egyéb kiegészítők nemcsak a vendég felé tesznek jó benyomást, de a dolgozóktól is számonkérhetővé válik a „megfelelő” ruházat viselése. 

4. Biztosítsd a megfelelő munkaeszközöket!

Amikor minőségileg kifogásolható berendezéseket és eszközöket állítasz be a konyhába, akkor gondolj mindig erre: hogyan írod alá a beszállítói szerződéseket egy törött, tintát eresztő tollal? Biztosítsd a minőségi eszközöket dolgozóidnak, hogy ne ezen múljon a kiszolgálás sebessége és a dolgozóid hatékonysága!

5. Légy igazságos a feladatok elosztásában!

Sok olyan feladat van egy étterem üzemeltetése során, ami nem tartozik a dolgozók kedvenc elfoglaltságai közé. Érdemes az ilyen „nemszeretem teendőket” egyenlően elosztani, hogy ne alakulhasson ki emiatt feszültség a munkatársak között. Alakítsd például úgy a takarítási beosztást, hogy mindenki egyenlő arányban kapja meg a feladatokat, és egyértelműek legyenek a felelősségi körök, hogy ne legyen egymásra mutogatás.

6. Képezd a dolgozóidat!

Az étteremtulajdonosok mindig igyekeznek nagy gonddal kiválogatni a megfelelő szakember gárdát. Azonban ahány étterem és üzlet, annyiféle háziszabály létezik. Még ha feltételezed is, hogy a többéves szakmai tapasztalattal rendelkező pincér mindent (is) tud, a munkába állás napján nem árt még a legalapvetőbb HACCP követelményeket is feleleveníteni vele. Inkább hallgassa végig unott arccal, de ne történjen meg az a kijelentés: „Hát én erről nem tudtam!”. A megfelelő képzés, az átlátható oktatási tematika és a helyi viszonyok ismertetése sokat segít abban, hogy az új dolgozó ne adja fel a munkát már a harmadik napján. Ne kérj számon olyat, amit sosem mondtál el! Legyen egy online vagy papíron rögzített néhány oldalas ismertető, amit már az első nap átadhatsz a dolgozódnak a legfontosabb szabályokról, a „ház” rendjéről!

7. Építsd a csapatot!

Különösen a vendéglátásban dolgozók életük nagy részét a munkahelyükön töltik, hiszen itt nincs home office-ra lehetőség. Az összetartozás jelei, a megbecsültség sokáig maradásra bírják a kollégát. Már olyan aprósággal növelheted a hűségét, minthogy megünneplitek a szülinapját vagy csapatépítő jelleggel elmentek túrázni. A pozitív élmények sokat segítenek a mindennapos mókuskerékből történő kiszakadáshoz!

8. Támogasd a kollégák szakmai fejlődését!

A baristád kinézett egy tanfolyamot, amelyet nagyon szeretne megcsinálni? Támogasd! Hiszen, a dolgozód plusz tudása számodra is újdonságot, új szemléletmódot hozhat, amiből profitálhatsz. Fontos, hogy mutass érdeklődést a szakmája iránt, kérd meg, hogy ossza meg veled és a munkatársakkal az újonnan szerzett tudását, tapasztalatait.

9. Jelöld ki egyértelműen a felelősségi köröket!

Tulajdonosként nem az a legfőbb dolgod, hogy havonta egyszer bejárj az üzletbe és leteremts mindenkit, ha kupi van a konyhán. Ha észrevételed van, azt jelezd az üzletvezetőnek, vagy valamelyik vezető dolgozódnak, aki egy alkalmas pillanatban megbeszéli a csapattal a hiányosságokat, és az ezzel kapcsolatos teendőket. Ne legyél az a fajta főnök, aki nem hagyja érvényesülni a beosztottjait és mindig mindent jobban tud a kollégáinál!

10. Dicsérd meg a dolgozódat!

Elérkeztünk az utolsó ponthoz, amely igen ritka madár a vendáglátásban. A tulajdonosok szeretik az elvárásaikat és a „rossz hónapokat” felhozni a dolgozóknak. Pedig sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítani a pozitívumok kiemelésére is. Ha egy időszak az elvártnál jobban sikerült, vagy bőségesen áradnak a jobbnál jobb vevői értékelések, arról dolgozóid is tudjanak. Mindenki szereti, ha megdicsérik a munkáját és a jó szó nem kerül semmibe!

Borító fotó: ROMAN ODINTSOV / Pexels